Salonul Aeronautic de la Le Bourget aniversează 100 de ani de la prima expoziţie cu material aeronautic. Avionul are deja peste un secol de existenţă, în primii ai ai secolului 20 el a fost "turnat" în formele care înl cunoaştem azi. Deşi prea puţine mai au în comun maşinăriile sofisticate de azi cu adunătura fragilă de şipci, hobane, pânze, propulsată de motoare asmatice, din vremurile eroice.
Fotografiile le-am luat din NYT, care a acordal largi spaţii evenimentului. La noi, aproape tăcere. Deşi până în anii 90 am participat, ca ţară, la Salon, cu avioane şi elicoptere. Acum au rămas doar nostalgiile. Nu mai suntem în stare să producem nimic. Am pierdut o industrie, dar mai ales cunoştinţe şi oameni, specialişti de înaltă clasă.
Sunt trist şi din alt motiv. Oameni precum Traian Vuia şi Henri Coandă nu prea există în marile enciclopedii aeronautice. Uitaţi ce scrie despre Traian Vuia în "Cucerirea aerului", o lucrare de referinţă, scrisă de Frank Howard şi Bill Gunston: "Românul Traian Vuia, care trăia în Franţa, va folosi un motor cu acid carbonic fabricat de Serpollet. A construit un avion elegant, care ar fi zburat în primăvara lui 1906, în regiunea Montesson, dar fără dovadă oficială. Odată în plus, în luipsa unor mărturii serioase, afirmaţiile lui Vuia nu pot fi reţinute. " Iar Coandă nu există în enciclopedie! Deşi motorul lui cu reacţie, un motor compozit, pentru că aerul era comprimat cu un compresor antrenat de un motor cu piston, a fost folosit, ca formulă constructivă, de italienii de la Caproni, pe modelul Campini N.1
Păcat, nici acum nu suntem în stare să ne susţinem valorile.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu